Openbaar vervoer

  • Het station van Lichtervelde anderhalve eeuw oud (1847-1997)

    Artikelnummer
    1997-02
    Artikel lezen
    Station.pdf (13.73 MB)
    Nabeschouwing

    Enkele aanvullingen bij dit artikel:

    Sectie 6: De opdeling tussen IC en L treinen bestaat niet meer op de lijn Brugge - Kortrijk, zodoende stoppen er 2 treinen per uur in Lichtervelde voor dit traject.  Deze trein rijdt op sommige momenten van de dag door naar Oostende.  De verbinding De Panne - Lichtervelde - nationale luchthaven (Brussels Airport) rijdt enkel in het weekend. Doorheen de week rijdt de trein naar Antwerpen-Centraal. Met de nationale luchthaven is er een rechtstreekse connectie als men de trein richting Kortrijk neemt.

    Sectie 8: De koopwarenloods werd afgebroken (in 2019?). Op deze locatie bevindt werd een nieuwe fietsenstalling gebouwd en parking aangelegd.  Het seinhuis 66/52 werd in 2010 afgebroken bij de bouw van de tunnel onder de spoorweg. Deze tunnel werd geopend in 2012.  Het elektrisch onderstation werd afgebroken in 2019 ter uitbreiding van de fietsenstallingen.

    Sectie 9: Met de bouw van de spoorwegtunnel onderging de stationsbuurt een grote wijziging. Het stationsplein werd verder opgewaardeerd met nieuwe, ruimere fietsenstallingen.

    Sectie 10: de meest recente reizigerstelling kan gevonden worden op: https://www.belgiantrain.be/nl/about-sncb/enterprise/publications/trave…

  • Het verhaal van de tram die er nooit kwam.

    Artikelnummer
    1989-02
    Categorie
    Artikel lezen
    Tram.pdf (1.92 MB)
    Nabeschouwing

    De Nationale Maatschappij voor Buurtspoorwegen werd bij wet opgericht in 1884, met de bedoeling het platteland beter te bedienen.  De NMVB zorgde voor de infrastructuur, terwijl de exploitatie van de lijnen verpacht werd.  Voor elke lijn werd een kapitaal aangelegd, waarin de staat, de provincie en de betrokken gemeenten participeerden.  Het spreekt vanzelf dat vele landelijke gemeenten onmiddellijk hun kandidatuur stelden voor een tramlijn.  Lichtervelde had toen reeds een belangrijk spoorwegknooppunt en had aanvankelijk weinig belangstelling voor een tramlijn.  Er werd gedurende vele jaren warm en koud geblazen tot WO-1.  Na de oorlog verscheen de autobus en taande het succes van de tramlijnen.